Мета.
Продовжувати
знайомство дітей з нормами поведінки в суспільстві,ознайомити з правилами культури поведінки, виховувати в них ввічливість, доброту,
людяність, чесність.
Обладнання. Вислови про
культуру поведінки, правила культури поведінки, правила проведення диспуту, картки для роботи в парі.
Епіграф. Людина повинна бути
розумною,
простою, справедливою, сміливою і доброю.
Паустовський
Правила проведення диспуту
1. Головне на диспуті -
факти, логіка, доказовість. Міміка, жести, вигуки як аргументи не враховуються.
2. Перш ніж дискутувати, подумай про що будеш говорити.
3. Сперечайся чесно, не перекручуй думок своїх товаришів.
4. Пам'ятай, що кращим доказом є точні і безперечні факти. Не
ображай своїх товаришів.
5. Доводячи і заперечуючи, говори ясно, просто, чітко і
виразно. Намагайся висловлювати думки своїми словами.
6. Доводячи і заперечуючи, говори ясно, просто, чітко і
виразно. Намагайся висловлювати думки своїми словами.
7. Якщо доведена помилковість твоєї думки, май мужність
визнати правоту свого опонента.
8.Закінчуючи виступ, сформулюй висновки.
Хід заняття
І.Вступ
Вчитель.
Кажуть, культурну людину супроводжують три риси
хаорактеру : привітність, вихованість, тактовність.
Насправді поняття про культуру значно ширше і важливіше. Поведінка людини - це
її вчинки, справи, висловлювання. Власне, за поведінкою і визначається культура
людини. Часто ми чуємо; це людина культурна або це
некультурна людина. Тож давайте ми сьогодні розберемося з цим.
- Що ж таке культура?
(Це акуратність і ввічливість, чуйність і скромність, смак і культура мови. І
це не вроджені властивості людини. Людина не народжується з ними, вона набуває
їх в процесі життя. Кожен при бажанні може виробити в собі будь-яку рису
характеру.)
Я вважаю, що культура - це щось особливе. І стати культурною
людиною справа нелегка. Тут потрібне не тільки бажання, а й постійна праця, наполегливість,
воля.
- Якою повинна бути культурна людина?
Культурна людина, в першу чергу, повинна бути охайною.
Культурна людина перш ніж щось сказати, подумає. Адже в народі
говориться: " Слово - не горобець, вилетить - не впіймаєш ".
Тому в розмові з іншими слід добирати такі слова, якими краще можна висловити
свою думку, почуття. Слова ввічливості: прошу, будь ласка, добрий день, до
побачення, вибачте і ін., є цінним надбанням людства. Тому всі, при потребі,
повинні вживати їх у своєму мовленні.
- Зараз я вам розповім чудову бувальщину про
слово «здрастуйте».
Лісовою
доріжкою йшли батько з маленьким сином. Навколо тиша, тільки чути, як десь
далеко вистукує дятел і струмокжебонить у лісовій гущавині. Раптом хлопчик
побачив, як їм назустріч іде бабуся з паличкою.
Коли ми
зустрінемося з бабусею, скажемо їй слово «здрастуйте», - попередив батько.
Для чого
говорити їй це слово? - здивувався син.-Адже ми зовсім не знайомі.
А ось
зустрінемося, скажемо їй «здрастуйте», тоді побачиш, для чого.
Ось і бабуся.
Здрастуйте,-
сказав батько.
Здрастуйте,-
сказав син.
Здрастуйте,-
сказала бабуся і посміхнулася.
І син
здивовано побачив, як все навколо змінилося. Сонце засяяло яскраво,
затріпотіло. У кущах заспівали пташки - досі їх не було чути. На душі у
хлопчика стало тепло і радісно.
Чому це так? -
запитав син.
Чому це так? - запитую я у вас.
- Слово «здрастуйте», як і «добрий день», «доброго ранку», має
чудодій ну силу: ці слова зближують людей, відкривають їхні душі.
Бажати здоров'я, зичити добра - що може бути кращим
у житті?
- Поверніться одне до одного; привітайтеся й усміхніться одне, одному.
Правда приємно?
- А що ви взагалі відчуваєте, коли вам кажуть гарні, добрі слова, коли вам посміхаються?
- Але інколи трапляються випадки, коли хтось образить тебе і, щоб показати
свою культуру, каже: "Вибачаюся ", Чи правильно він вживає це слово?
Ні, тому що " вибачаюся" означає, що він сам себе вибачає. У такій
ситуації потрібно казати: прошу вибачити або пробачте, перепрошую.
Культурна людина завжди скромна, вона не вихваляє себе, не прагне до чогось
надзвичайного, до слави, яку не може осягти. Бо, як говориться в прислів'ї
:"Зрілий колос з зерном до землі гнеться. А порожній угору пнеться". |